NIET TE MISSEN: BOULEVARD & STRAND

Houd je van zon, zee, strand en mooie luchten? Of lekker uitwaaien bij een frisse bries? Dan zit je in Vlissingen goed!

Natuurlijk mag je de boulevard niet missen. Weetje: Vlissingen heeft als enige Nederlandse stad een boulevard op het zuiden! De vaargeul loopt pal langs de kust, waardoor je prachtig kunt volgen hoe de loodsboten af en aan varen naar de grote zeeschepen die voorbij varen.

Vanaf de Vlissingse Boulevard is het schouwspel van de beloodsing goed te zien. Bij helder zicht kun je zelfs met het blote oog zien hoe de loodsen van en aan boord gaan. Foto: Bert Schollema

FESTIVALS & EVENEMENTEN IN 2024 (SELECTIE)

VLISSINGEN MARITIEM

31 MEI – 1 JUNI – 2 JUNI

Een unieke kans om majestueuze schepen als onderdeel van de internationale Tall Ship-vloot te bewonderen. Op zaterdag 1 juni maritieme show en Roadshow van de Koninklijke Marine rondom onze ligplaats, het Dok van Perry
INFO: vlissingen-maritiem.nl

VLISSINGEN VINTAGE

21 – 22 – 23 JUNI 2024

3 daags festival vol met live muziek, vintage markt, vinyl beurs, oldtimers, hotrods, bikes, food, drinks en heel veel fun … Locaties: Peperdijk, Jan Weugkade en Beursplein.
INFO: vlissingenvintage.com / Terugblik op 2023

ZIEN & DOEN

IN VLISSINGEN

Huizen aan het Bellamypark

LEKKER CENTRAAL

Museumschip Mercuur ligt in het centrum, je ziet het vanuit de winkelstraat Walstraat al liggen.

Doorkijkje vanuit de winkelstraat Walstraat

MARITIEM WANDELRONDJE IN HET SCHELDEKWARTIER

Doe eens een rondje Scheldekwartier! De Mercuur ligt in een voormalig haven- en werfgebied, waar veel maritiem-industrieel erfgoed behouden is. De Mercuur is een prima vertrekpunt voor een maritieme wandeling, maar ook met de fiets leuk om te doen!

SCHELDEKWARTIER

Museumschip Mercuur ligt in het Dok van Perry in het Scheldekwartier. Dat is de naam van de nieuwe stadswijk die gebouwd wordt op het terrein van de voormalige scheepswerf Koninklijke Maatschappij De Schelde. Deze werf speelde van 1875-2003 een beslissende rol in Vlissingen. In de wijk worden honderden nieuwe huizen en appartementen gebouwd, maar blijven elementen van het maritiem-industriële karakter van de omgeving behouden.

DOK VAN PERRY

De Mercuur heeft haar ligplaats in het historische Dok van Perry. Het dok is een Rijksmonument en gebouwd in 1705. Het is het oudste droogdok van Nederland en kan nog steeds gebruikt worden. Het werd gerestaureerd en in 2013 feestelijk heropend.  Lees meer over het Dok van Perry.

HOTELBOOT / VOORMALIGE VEERBOOT KONINGIN EMMA

Aan de Houtkade – op 25 meter van museumschip Mercuur – ligt Hotelboot Koningin Emma. Het motorschip stamt uit 1933 en werd omgebouwd tot een luxe hotelboot met 10 kamers. Het voer vroeger voor de Provinciale Stoombootdienst (PSD) oorspronkelijk de dienst Hansweert – Hoedekenskerke – Terneuzen. TIP: Een aantal keren per jaar leiden vrijwilligers van PSDNET bezoekers rond aan boord. Kijk hiervoor op psdnet.nl. Ook groepen die een rondleiding willen over de Emma of een lezing willen over de geschiedenis van de PSD kunnen zich daar melden.

ZWARE PLAATWERKERIJ / ZORGCENTRUM SCHELDEHOF

De voormalige zware plaatwerkerij van De Schelde werd compleet gerenoveerd en heringericht als woonzorgcentrum Scheldehof.

MONUMENT: MANNEN TUSSEN STAAL

Mannen tussen staal is het kunstwerk van Joris Baudoin dat herinnert aan de werknemers van de werf De Schelde. Te zien is een zware ketting, die acht meter de hoogte in verdwijnt naar de boeg van een denkbeeldig schip. De mannen ertussen klinken het staal aan elkaar. De ketting verbeeldt de verbinding en de verbondenheid van de Vlissingers met alles waar de Schelde voor staat. Het monument staat in het parkje voor de appartementen Kop van het Dok.

MACHINEFABRIEK

De imposante Machinefabriek van scheepswerf De Schelde werd gebouwd in 3 delen van elk 30 bij 90 meter. Het eerste deel stamt uit 1912, de andere delen uit 1916 en 1919. Hier werden de motoren van de schepen vervaardigd. Het enorme gebouw zal de komende tijd multi-functioneel ingericht worden en o.a. een parkeergarage en sportfaciliteiten herbergen.

SCHELDEKRAAN

Het silhouet van Vlissingen werd tientallen jaren bepaald door de vele kranen van scheepswerf de Schelde. De gerestaureerde “Torenkraan 528-01” wordt ook wel de Scheldekraan genoemd. De imposante kraan uit 1950 kon door fundraising van de sloop gered worden. Meer informatie: De Schelde torenkraan draait weer [PDF] – artikel uit 2012 door Edwin Janse voor Platform Maritiem Erfgoed Zeeland. En Specificatie Torenkraan de Schelde [PDF] – overzicht uit 2012 door Erfgoed Kranen.

MUSEUM SCHELDEWERF

Het Museum Scheldewerf – op ca. 500 meter afstand van de Mercuur – in de voormalige verbandkamer van de werf De Schelde herinnert aan de tijd waarin Vlissingen en De Schelde als één werden gezien. Het museum vertelt over de rijke geschiedenis van scheepswerf. Het wordt net als de Mercuur door enthousiaste vrijwilligers gerund. KIJKTIP: Documentaire De Koninklijke Schelde (29 Min.) – uit de serie Andere Tijden).

STOOMHIJSKRAAN SCHELDE 38

Stoomhijskraan Schelde 38 was een van de twee spoorhijskranen van scheepswerf Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen. De kraan werd in 1946 speciaal voor werk op het industrie-spooremplacement van de werf gebouwd en heeft dienst gedaan tot 1970. De kraan werd gerestaureerd en opgesteld bij het Museum Scheldewerf. Tijdens o.a. Open Monumentendag is de kraan in werking te zien. Meer info op www.stoomkraan38.com

HOOFDKANTOOR DE SCHELDE / DAMEN

Het statige voormalige hoofdkantoor van De Schelde uit 1913 is nu het hoofdkantoor van Damen Schelde Naval Shipbuilding.

HOTEL DE TIMMERFABRIEK

In de voormalige timmerfabriek uit 1914 van scheepswerf De Schelde is nu Hotel De Timmerfabriek gevestigd. Het Rijksmonument is getransformeerd tot een 4-sterren hotel met 68 luxe kamers en suites en een restaurant, bar en een terras.

MEER TIPS & LEUKE PLEKKEN

www.invlissingen.nl