Op ruime afstand van elkaar en met alle voorzichtigheid die maar kan in Corona-tijden zijn leden van de werkploeg van de Mercuur toch regelmatig aan boord. Deze ploeg bestaat uit enthousiaste en vooral ervaren vrijwilligers. En die zitten niet graag stil. Maar waar zijn ze mee bezig? Tijd voor een rondje door het schip.

Zeg het met kleur!
De zogenaamde “sluittoestanden” behoren tot het normale scheepsbedrijf onder bepaalde omstandigheden. Het gaat om markeringen met letters en kleuren. We troffen op diverse deuren en luiken onjuiste kleuren aan. Voor een kenner komt dit onprofessioneel over. Hoog tijd om alles na te lopen en bij te werken. Op de foto geeft Rob met tape en tekst aan waar de “tjetters van dienst ” [schilders – red.] aan de slag kunnen.

Informatie voor de landrotten onder ons: “Sluittoestanden: hoe bedoelt u?”
Om te beginnen zijn er de Sluittoestanden ten behoeve van waterdichtheid, die worden gekenmerkt door de letters X, Y of Z op deuren en luiken. Voor zover ze er nog zitten kloppen deze wel. De ontbrekende worden de komende tijd aangebracht.
X – Op waterdichte sluitingen die van GROOT BELANG zijn voor de waterdichtheid van het schip en bovendien WEINIG worden GEBRUIKT voor passages. In normaal bedrijf is X zoveel mogelijk gesloten.
Y – Op waterdichte sluitingen die van GROOT BELANG zijn voor de waterdichtheid van het schip en VEEL worden GEBRUIKT voor passages en ventilatie. Y-sluitingen zijn in oorlogstijd of bij varen in nauwe vaarwaters of tijdens mist zoveel mogelijk gesloten.
Z – Op waterdichte sluitingen die van MINDER BELANG zijn voor de waterdichtheid van het schip en op sluitingen die van belang zijn voor de beveiliging tijdens actie, slecht weer, tegen overmatige luchtdruk, tegen uitbreiding van brand e.d. Als in oorlogstijd een gevecht wordt verwacht, wordt Z zoveel mogelijk gesloten.
Risicomerken
Daarnaast bestaan er ook Risicomerken in geval van nood en ernstige averij Dat zijn de rode en blauwe gekleurde vlakken op deuren en luiken. De rode deuren en luiken gaan dicht bij de order “ROOD SLUITEN”, als er een onmiddellijk gevaar dreigt op een aanvaring of averij. De order “BLAUW SLUITEN” wordt gegeven indien het schip averij heeft opgelopen en het onderweg gaat naar een haven of tijdens slecht weer. In tegenstelling tot X-, Y- en Z-sluittoestanden bestaan er bij “ROOD en BLAUW SLUITEN” GEEN mogelijkheden om deze deuren of luiken toch tijdelijk te kunnen openen.
Sfeervol licht komt terug

en brengen we deze naast de nieuwe TL-verlichting aan (die apart uitgeschakeld kan worden).
De ouwe is terug!
Deze rondbuikige opvarende meldde zich allervriendelijkst op de valreep en voelde zich in de kassaruimte meteen op zijn gemak. We gaan ongetwijfeld nog meer genieten van zijn stralende persoonlijkheid. Op de foto poseert hij met Wolf, onze jongste vrijwilliger.

Strak in de lak…

Voor en na!




Welkom!

Klik hier voor meer museumnieuws