Ook in het winterseizoen zijn de vrijwilligers meerdere keren per week aan boord om het schip te restaureren en de museumpresentatie te vervolmaken. Komend seizoen hebben we weer een aantal leuke verrassingen en verbeteringen in petto! En in het voorjaar krijgt – zodra we weer goed schilderweer hebben – de scheepshuid een grondige schilderbeurt. In deze aflevering van Museumnieuws leest u alles over de laatste ontwikkelingen.

NIEUWE PERMANENTE TENTOONSTELLING

De gemeente Vlissingen besteedt in 2022 op vele manieren aandacht aan het 750-jarig jubileum van de Vlissingse opstand.
Klik hier voor meer informatie.

Hier alvast een tipje van de sluier, want de officiële opening van de tentoonstelling staat nog te gebeuren. In de wintermaanden is hard gewerkt aan dit nieuwe onderdeel van ons museum. Het zal iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van het maritieme Vlissingen zeker aanspreken.

Thema is de Geschiedenis van de marine en haar werven te Vlissingen. De tentoonstelling gaat van start met het jaar 1572, het jaar waarin met de Vlissingse opstand tegen de Spanjaarden op 6 april de weg vrij kwam voor de ontwikkeling van de Zeeuwse admiraliteit en haar werven.

Conservator Rob Schouw legt de laatste hand aan de tentoonstelling door het toevoegen van de actuele Vlissingen straatnamen in een laag over de historische kaart van de stad.

SCHEEPSWAPEN WEER STRAK IN DE LAK

In het winterseizoen staan de typische binnenklussen op het programma. Ons scheepswapen was na vijf jaar blootstelling aan zilte zeelucht, weer en wind wel toe aan een schoonheidskuur.

HOUD UW DOK SCHOON!

Onze ligplaats, het Dok van Perry, is helaas ook een plek waar wel eens afval in valt, waait of wordt gegooid. Daarom halen onze vrijwilligers met enige regelmaat het schepnet met zeer lange steel van stal om de boel een beetje netjes te houden. Laatst visten we een houten wandelstok op. De rechtmatige eigenaar is welkom om hem op te komen halen!

AANPASSING LOOPPLANK

… of beter gezegd: aanpassing van de gangway, zoals we de loopplank aan boord noemen. Door het grotere hoogteverschil naar de kade in het Dok van Perry in vergelijking tot onze oude ligplaats aan de Houtkade zou de helling te steil en daarmee onveilig voor onze museumbezoekers zijn. Dat vroeg om een oplossing.

Definitieve ontwerp
Eerste ontwerp

Daarom werd er in overleg met de gemeente gekeken naar oplossingen. Oorspronkelijk zou dit d.m.v. een bordesverhoging en een trap gebeuren, maar inmiddels is besloten het aanwezige hekwerk van het Dok van Perry aan te passen, zodat het trapgedeelte kan vervallen. Dankzij deze constructie – die een slordige 500 kilo staal omvat – kunnen bezoekers straks veilig aan boord komen. We verwachten dit eind maart / begin april te kunnen realiseren en zullen dan ook weer open gaan voor het nieuwe museumseizoen.

Het hekwerk van het Dok is al deels voorbereid op de nieuwe situatie.
De fenders (“stootkussens”) die rondom het schip aangebracht waren zijn niet langer nodig en worden elders in de Vlissingse haven hergebruikt. Hier liggen ze klaar voor aftransport.

HOUTWERK

Onze oude dame (geboortejaar 1952!) houdt zich kranig maar we komen natuurlijk houtwerk tegen dat bij aanraking opeens als een “spons” voelt. Daaronder kun je de meest interessante mossen bewonderen. Een teken dat de boel daar goed verrot is na al die jaren. Op dit moment herstellen we de slechte delen van de verschansing aan stuurboord op het halfdek. Rotte delen worden uitgekapt en vervangen.

Met de restauratie van de ra (2019) en de mast (2021) is hier al veel ervaring mee opgedaan.

“HOE ZAG HET ER HIER VROEGER UIT?”

Op diverse plekken aan boord is er tijdens de actieve dienst van het schip – van 1952 tot 1987 – het nodige verspijkerd. Daarom hangen we nu op diverse plekken foto’s op van hoe het er vroeger uit zag.

De Amerikaanse marine maakte bij de oplevering van deze schepen een set gedetailleerde foto’s, waardoor we een zeer goed beeld hebben. Onze bezoekers kunnen “toen en nu” ter plekke met elkaar vergelijken.

STORM EUNICE

In februari raasde storm Eunice over West-Europa. In Vlissingen kwam het bijna tot een uurgemiddelde van windkracht 11 met een gemiddelde van 56 knopen.

De Mercuur hield zich goed in het dok maar in de aanloop naar “code rood” stonden de vrijwilligers op scherp en hebben alles nagelopen en vastgesjord om schade te voorkomen.

Helaas bleek een van de lichtmetalen reddingvlotten toch even zin in een uitstapje te hebben, brak uit een van de beugels en duikelde een dek lager om daar op de reling te blijven hangen. [zie foto] Gelukkig belandde hij niet in het dok.

MEER WETEN?

Klik hier voor meer museumnieuws